Veckans enkla dag 5

Fredagens och City gross sista recept är Ciabattapizza med köttbullar och här har ni receptet till denna roliga rätt: http://recept.citygross.se/action/recipeCG?recipeid=11873. Pizzan kostade 142 kr i inköp och här ser ni mina ingredienser:

Rätten var superenkel att göra och blev faktiskt godare än jag trodde. En perfekt rätt till ett mindre barnkalas eller bara till en mysig middag med barnfamiljen.  Så här blev i alla fall resultatet.

Då var det åter igen dags att summera veckan och sätta betyg på City gross veckans enkla. City gross jobbar ihop med spisa.nu och får via dem alla sina recept och inköpslistor. Inköpslistan denna vecka var en av de bästa jag sett under denna projektperiod så det var verkligen ett stort plus denna vecka! Handlingen gick därför superenkelt och jag var snabbt på väg hem igen. Om vi tittar på det ekonomiska denna vecka så ser det ut såhär:

Rätter

Priser

Pitabröd m. Kyckling

221

Pannbiff m. Lök

106

Crash-Boom-Burger

202

Asiatisk svamp- & kycklinggryta

245

Ciabattapizza m. Köttbullar

142

Totalkostnad

916

Inköpskostnad

826,3

 

Inköpskostnaden är inte jättemycket lägre än totalkostnaden men enligt mig är det godkänt. Detta är även pga att jag fick byta ut recept då jag hade gäster med olika allergier. Jag har även räknat på andra veckor och där är inköpskostnaden ännu lägre i jämförelsen med totalkostnaden.

Inköpskostnaden

826,3

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

165,26

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

41,315


Här ser vi också att varje portion i snitt kostar ca 41 kr vilket jag inte tycker är så farligt högt det heller.  Jag är villig att godkänna denna veckas ekonomi dels pga att inköpslistan var så lätt att följa, (tid är pengar) och för att priserna inte var så höga.

Smakerna denna vecka har varit toppen och alla i familjen har uppskattat nästan alla rätter. Det finns inte mycket mer för mig att göra än att ta fram mitt betygssystem.

Betygsystemet består som ni nu vet av tre kriterier: 
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak

Veckan har lyckats få ihop 3/3 stjärnor

Detta är första gången jag delar ut tre stjärnor men jag tycker denna vecka förtjänar detta och jag hoppas nu att någon av dom återstående veckorna kan leva upp till City gross veckan enkla!
Ha det bäst tills vi hörs igen och ta hand om varandra!
//Alexandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0