Billiga veckan dag 1

Så, då var jag äntligen igång med detta projekt.  Denna blogg är nämligen en del av mitt projektarbete under sista året av gymnasiet och går ut på att jag ska laga massor av mat och sedan skriva lite om det här i bloggen. Jag ska inte laga vilken mat som helst utan följa färdigplanerade veckomenyer från olika företag. Eftersom jag går ekonomilinjen på gymnasiet så ska jag även värdera menyerna utifrån den ekonomiska synvinkeln.  Denna vecka kommer jag att laga mat efter Icas billiga veckan.

Idag åkte jag därför till Ica supermarket för att inhandla veckans varor. Inköpslistan hittar ni här: http://www.ica.se/billigaveckan . För mig stannade det på 517 kr. Tyckte det var relativt enkelt att handla efter inköpslistan men fick ibland välja andra varor då det inte alltid fanns exakt det jag skulle ha. Glad och nöjd åkte jag hem med mina två fyllda kassar.

Väl hemma var det bara att sätta igång med dagen rätt. Stuvade grönsaksmakaroner med korv som stod på schemat. Här har vi allt vi behövde. Utöver det som står på inköpslistan så finns det något som heter veckans basvaror, vilket man oftast har själv hemma. Till denna rätt var smör, salt och peppar basvaror. Bortsett från basvarorna så kostade denna rätt ca: 94kr.

Maten var väldigt enkel att laga och tog inte alls lång tid men vet inte om jag skulle kalla det en smaksensation direkt, makaroner och korv kommer troligen alltid bara vara makaroner och korv i min värld. Säkert en bra rätt för en stressad småbarns familj som vill få i barnen lite grönsaker, här i form av en stuvning. Valde också att lägga till en hård brödbit  då jag sökte lite tuggmotstånd. 

Det jag la märke till var att när min familj hade ätit klart så hade vi fotfarande jätte mycket stuvning kvar. På icas sida står det att rätterna är planerade för fyra personer och att tanken är att allt ska gå åt, detta var dock inte fallet. Men får återkomma i denna fråga när veckan har gått då jag har lagat flera av rätterna.

Imorgon återkommer jag med min recension på morgondagens fiskgryta med vitlöksbröd, tror att det kan vara något mer i min smak.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
// Alexandra


Kommentarer
Postat av: Stolt mamma

Grattis till premiären av ditt matäventyr! Osis att första veckans första recept var makaroner och falukorv ;-), vi som är bortskämda med att du lagar div. läkerheter åt oss. Ser fram emot kommande matveckor. (Det vattnas lite i mungipan redan). Layouten blev jättefin! Lycka till!

2011-10-13 @ 00:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0