Billiga veckan dag 5

Bättre sent än aldrig, är det inte så man brukar säga? Tanken var att jag skulle ha avslutat billiga veckan i fredags men problem med uppkopplingen gjorde att jag inte fick upp några bilder… Men nu så tror jag att det ska fungera. Fredagens rätt vara hamburgare och kostade 105 kr att inhandla. Här har ni en liten bild på ingredienserna.

Som de andra rätterna denna vecka så var detta enkelt att laga och tog inte alls lång tid. Självklart kan man göra hur många varianter som helst på denna rätt och lägga till de saker man själv gillar. Jag tycker dock inte att hamburgare var en så rolig fredagsmat men för vissa familjer passar det säkert jättebra. Hela denna vecka har jag påpekat att jag alltid fått rester över, i fredags hade min lillebror en kompis på besök och just den dagen var det uträknat precis till fyra personer. Men ingen fara skedd då vi hade frysta hamburgare i frysen.




För att utvärdera denna vecka så har jag haft väldigt roligt både vid inköp, tillagning och även här på bloggen! Detta har varit den första veckan så jag känner mig lite ringrostig på bloggplanet men jag kommer växa in i rollen. Här följer iallafall en ekonomisk sammanställning.

Rätter

Priser

Stuvade grönsaksmakaroner m. Korv

94

Fisksoppa m. Vitlöksbröd

190

Lufsa

84

Kyckling med basilikaris

72

Hamburgare

105

Total kostnad

545

Inköpskostnaden*

517

*Inköpskostnaden är den summan jag betalt i butiken.

Här ovan kan vi se att den totala kostnaden är högre än inköpskostnaden. Detta är p.g.a. att jag vid uträkning av rätternas kostnader räknade hela den summan det skulle kosta att handla alla ingredienser till rätten. Inköpskostnaden blir därför lägre då jag tex använde ”sommargrönsaker”  i två av rätterna men räknade med priset för varan i de båda rätternas totalpris.

Inköpskostnaden

517

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

103,4

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

25,85


Här har vi även en uträkning på vad det kostar i snitt per middag (103,4) och sedan hur mycket en portion i snitt kostar (25,85). Vart någonstans hittar man en middag för ca 26 kr? Tror aldrig jag har hittat någon i alla fall. Sen ska man även här väga in att jag fick rester nästan varje dag som har blivit lunch dagen efter. Både en middag och en lunch hittar du i alla fall inte för 26 kr! Detta har även varit bra och god mat, billigmat kan ofta bli onyttig men denna meny har kombinerat ihop en bra meny men stor variation även om jag inte var jätteimponerad av alla rätterna.  

Mitt betygssystem för menyerna kommer bestå av tre kriterier:
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak

Denna meny får två av tre stjärnor
Anledningen till att denna veckomeny inte får någon stjärna för "smak" är för att tre av fem rätter enligt mig inte var några smaksensationer. Men stort plus för både fisksoppan och kycklingen.


Så nu tänker jag avsluta detta kapitel med Icas billiga veckan och övergå till en ny vecka men Coops veckomeny. Vi hörs senare när jag varit iväg och handlat!
// Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0