Veckans Middagar dag 5

Nu är jag mätt och belåten så låt oss återgå till Coops veckomeny. Fredagens maträtt var fredagskyckling med pasta. Denna rätt var nog min favorit den här veckan. Det var verkligen såå gott och rätten fick bra omdöme av både min brors kompis och hans mamma. Sen gillade även min familj det väldigt mycket. Här har ni i alla fall receptet: http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/f/fredagskyckling-med-pasta/ . Rätten kostade sammanlagt 148kr och här är de ingredienser som jag använde:

Kycklingen var väldigt enkel att göra och tog inte alls lång tid men resultatet blev ändå så himla bra. Denna rätt kommer helt klart hamna bland mina favoriter i kycklingväg. Jag valde att addera vitlöksbröd till denna rätt men det hade man verkligen inte behövt då rätten var så god i sig själv!

Det som dock gjorde mig väldigt besviken var när jag skulle börja använda champinjonerna, som inhandlats ihop med de övriga varorna i måndags, och det visade sig att dom var mögliga… Tanken är att man ska kunna inhandla alla varor samtidigt men i detta fall stämde tydligen inte det…

För att summera hela veckan så är jag på smakfronten så glad att det inte var som förra veckan. Men på resterande är jag inte lika glad… Priset för denna vecka var 753 kr vilket är 236 kr dyrare än förra veckan.

Rätter

Priser

Kycklingrullar m. tomater i balsamvinäger

216

Tunnbrödrulle m. mandelpotatis & saltgurka

136

Lammfärsfrikadeller i tomatsås

154

Potatis- & morotssoppa m. kokos & räkor

103

Fredagskyckling med pasta

148

Totalkostnad

757

Inköpskostnad

753


Anledningen till att totalkostnaden är lite högre är i detta fall enbart för att priserna på rätterna är avrundade. Förra veckan kunde vi se att inköpskostanden var mycket lägre än totalkostnaden för att menyn var planerad så att man kunde använda flera av varorna i olika rätter. Den här veckan fick jag massor med varor över som jag inte vet vad jag ska göra med och det är enligt mig inte så ekonomiskt att behöva slänga varor…

Inköpskostanden

753

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

150,6

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

37,65


Här ovan kan vi se att maten har kostat ca 38 kr per portion vilket jag inte tycker är så farligt med tanke på hur god mat jag fått äta men jag vet att det hade kunnat gå att göra även denna meny billigare…

Som jag skrev tidigare i veckan så var jag mycket missnöjd med Coops android app och nu när jag tittat igenom deras hemsida så är jag inte heller så impad… Variationsmöjligheten är väldigt liten, det finns inga tips om hur man kan göra rätterna låg laktos eller glutenfria.

Det känns verkligen jätte tråkigt att behöva sätta så lågt betyg denna vecka när jag är så glad över alla smaker jag fått smaka. Jag personligen hade varit villig att betala dessa extra kronor för att få dessa smaker jämfört med förra veckans smaker.

Mitt betygssystem består ju som ni vet av tre kriterier: 
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak
Denna vecka får en av tre stjärnor… 

 

Imorgon börjar jag med en ny vecka och kommer då att följa Vardagsmaten via Hemköp. Hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll så hörs vi!
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0