Dalakassen dag 3

Onsdagens rätt var Marinerad kyckling med ris och grönsallad. Här kommer ingredienserna och receptet:

Kycklinglår 1 kg

Ingefära 1 st

Isbergssallad ½ huvud

Gröna ärtor ½ förp

Majs 1 burk

Ris (x)

Sweet chilisås (x)

Maizena (x)

Soja, kinesisk (x)

Salt (x)

Ingredienserna markerade med (x) är de basvaror som inte följer med i kassen utan som man oftast har hemma själv och om inte då måste införskaffa. Här nedan följer receptet:

(40 minuter)

Ta ut kycklingen ur frysen kvällen innan tillagningen.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pudra maizena över kycklingen och vänd runt så att mjölet sätter sig runt kycklingen.

Blanda 3/4 dl sweet chilisås, 1-2 msk finriven ingefära och 3 msk soja i en skål

Lägg ner kycklingen i en plastpåse, häll över marinaden och blanda runt.

Tillaga riset enligt anvisningar på förpackningen.

Lägg kycklingen i en ugnssäker form och tillaga mitt i ugnen ca 25 minuter. Skär i kycklingen för att kolla om den är klar. Saften som kommer ut skall inte ha någon röd färg.

Strimla isbergssallad och blanda i ärtor från 1/2 förpackning. Häll av majsen och blanda i salladen.

Servera den marinerade kycklingen med nykokt ris och salladsblandningen.

Denna rätt var inte heller så svår att laga men det fanns några frågetecken. Personligen hade jag tyckt att kycklingen skulle fått ligga i marinaden längre än vad den fick göra i receptet. Funderade även lite kring ärtorna, jag fick lägga dom i vatten för att ens kunna lägga ner dom i salladen då jag inte tyckte det kändes helt naturligt att servera frysa ärtor och det stod ingenting i receptet om att dom skulle kokas eller läggas i vatten. Men bortsätt från detta så gillade jag receptet då det gick ganska fort och var väldigt enkelt. Kan dock inte visa er hur resultatet blev då jag helt glömde bort att ta en bild på maten innan vi började äta. Nästa rätt på Dalakassens meny är Tacos al Pastor, en rätt som till en början verkade bli en stor flopp men som visade sig bli riktigt god!
Ha det bäst tills vi hörs igen.
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0