Dalakassen dag 4

Dalakassens fjärde rätt var Tacos al pastor, här kommer hela receptet med alla ingredienserna.

Benfri fläskkotlett 550 g

Gul lök 2 st

Tortillabröd 8 st

Färsk ananas ½ st

Isbergssallad ½ huvud

Lime 1 st

Chilifrukt 2 st

Avokado 1 st

Röd paprika 1 st

Olja (x)

Spiskummin (x)

Vinäger, röd (x)

Salt (x)

Ingredienserna markerade med (x) är de basvaror som inte följer med i kassen utan som man oftast har hemma själv och om inte då måste införskaffa. Här nedan följer receptet:

(30 minuter)

Tacos el Pastor är en rätt med fläskkött i chilisås som man gärna äter i Mexico.

Strimla köttet och lägg i en skål.

Dela 2 chili, ta bort kärnor och hacka den.  Är någon av dina gäster känslig för stark smak, börja med 1 chili och smaka av med den andra eller ha den vid sidan om.

Koka upp 1 dl vatten, 1 msk vinäger och den hackade chilifrukten. Tillsätt 1 tsk spiskummin och 1/2 tsk salt. Ta av kastrullen från plattan och lägg i det strimlade köttet. Låt det ligga en stund.

Skala och hacka 2 gula lökar. Bryn dem i 1 msk olja i en stekgryta.

Skala och ta bort rotstocken från 1/2 ananas, tärna ananasen smått.

Tillsätt ananasen i grytan med lök.

Lägg ner köttet med marinaden i stekgrytan och stek till köttet är genomstekt. Smaka av.

Strimla 1/2 isbergssalladshuvud, klyfta en lime. Gröp ur en avokado och skär den i skivor. Dela en paprika, kärna ur den och skiva den. Blanda ihop grönsakerna till en sallad, eller servera varje grönsak för sig.

Servera tortillabröden med Tacosgrytan, salladen, paprikan och avokadon. Pressa lime över.

Som jag skrev i tidigare inlägg så var detta en rätt som jag till en början trodde skulle bli en stor flopp men som visade sig bli riktigt bra. Kombinationerna i rätten var för mig helt knasiga till en början men när jag väl fick smaka på resultatet så insåg jag rätt snabbt att detta är något vi kommer äta här hemma igen. Den som gillade det allra mest var nog min lillebror som till slut hade fått i sig tre tortillabröd, jag ser i alla fall det som ett bra betyg! Här ser ni hur resultatet blev:

I nästa inlägg kommer ni kunna läsa om Halstrad lax med pasta och vit sparris samt veckorecensionen av Dalakassen. Ha en fortsatt trevlig dag!
//Alexandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0