Dalakassen dag 5

Halstrad lax med pasta och vit sparris var Dalakassens sista maträtt denna vecka. Här nedan kan ni se hela receptet då recepten inte finns på hemsidan.

Färsk lax 600 g

Pasta 400 g

Vit Sparris, fryst 200 g

Färsk ananas ½ st

Röd paprika 1 st

Socker (x)

Vinäger, röd (x)

Soja, japansk (x)

Salt (x)

Peppar (x)

Olja (x)

Ingredienserna markerade med (x) är de basvaror som inte följer med i kassen utan som man oftast har hemma själv och om inte då måste införskaffa. Här nedan följer receptet:

(25 minuter)

Ta ut sparrisen ur frysen.

Tillaga pastan enligt anvisningar på förpackningen.

Gör laxdressingen genom att blanda 1 msk + 1 tsk soja, 1 msk vinäger, 1 tsk vatten, 1 krm socker, lite salt och peppar. Rör om. Tillsätt 1 msk + 1 tsk olja (gärna raps-). Om du har senapspulver så tillsätt gärna 1 krm av detta.

Dela laxfilén i portionsbitar och pensla på dressingen.

Stek laxen i lite olja 1-2 minuter på varje sida.

Värm sparrisen enligt anvisningar på förpackningen.

Dela en färsk ananas mitt itu. Skär bort skalet från ena halvan och skär bort den hårda stocken i mitten av frukten. Dela ananasen i kuber. Dela en paprika, ta ur kärnorna och skiva den. Blanda ananas och paprika i en skål.

Häll av pastan och ringla lite olja över.

Servera nykokt pasta med halstrad lax, vit sparris och sallad av ananas och paprika.

Rätten var super enkel att göra och gick väldigt fort. Jag serverade laxen till en chilipasta som jag faktiskt hittat på Lidl istället för den som skickades med i kassen. Väldigt bra pasta om ni frågar mig då den är lite matigare än dom flesta andra storters pasta jag ätit. Det var inget fel på den pastan som fanns i kassen men jag ville servera rätten med chilipastan. Men tillbaka till rätten så tycker jag att resultatet blev bra och det verkade uppskattas här hemma. Här kommer bilden på mitt resultat:

Så då var det återigen dags att summera en vecka, denna vecka har jag ju följt Dalakassen och måste säga att jag är väldigt positiv till Dalakassen efter denna vecka. Det började bra redan när jag för några veckor sedan mailade till de tre matkassarna som jag ville följa (Dalakassen, Linas Matkasse och Ica’s Inspirations kasse) och direkt fick en väldigt bra respons från Dalakassen. Jag var ute efter att få en matkasse skickad till min mormor då jag själv bor utanför leveransområdet utan att påbörja någon prenumeration. Dalakassen var snabba  att svara och hjälpte mig med precis det jag ville och jag fick en jättebra service.  Kommer återkomma till detta ämne längre fram då jag inte har fått något bra första intryck av varken Ica eller Linas Matkasse gällande denna punkt. Men åter tillbaka till Dalakassen så ser vi här nedan en liten ekonomisk sammanställning av middagskostnader och portionspriser. Eftersom detta var min första kasse så fick jag den till ett nedsatt pris med 200 kr och landade då på ca 33 kr per portion.

Inköpskostnaden

650

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

130

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

32,5

 

Tittar vi istället här nedan så ser vi hur det skulle sett ut om jag fortsatt att prenumerera på Dalakassen. Kassen kostar alltså 850 kr per leverans vilket jag tycker är en summa jag skulle vara villig att betala för att få kassen hemkörd och slippa större delen av handlingen och dessutom få hjälp och inspiration till en lättare vardag och mer välstrukturerad kost.

Inköpskostnaden

850

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

170

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

42,5

 

Jag är väldigt positivt överraskad över hur bra jag tycker att allt har gått med Dalakassen och tycker verkligen att dom förtjänar ett bra betyg. Så dags att ta fram betygsystemet.

Betygsystemet består som ni vet av tre kriterier: 
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak

 

Dalakassen får 3 välförtjänta stjärnor

Det kan verka konstigt att Dalakassen får en stjärna för variationsmöjligheter men jag har under hela projektet räknat in hemsidor, service och förståeliga recept i denna punkt och tycker därför att Dalakassen har gjort sig mer än förtjänta till även denna stjärna! Är ni intresserade av att prova Dalakassen så tycker jag att ni ska besöka deras hemsida så får ni där all hjälp ni behöver! http://dalakassen.se/

Nästa gång jag kommer tillbaka är först vecka 07 och då med Linas Matkasse. Hade hoppats på att ha den redan denna vecka (05) men då Linas Matkasse inte svarat på mitt mail och inte på något sätt försökt hjälpa till så blir hela min planering lite framskjuten, men men jag kanske kommer in med lite andra recept under mitt lilla uppehåll. Så glöm inte att kika in och kolla för eventuellt så kommer det upp någon överraskning. Ha det bäst tills vi hörs igen!
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0