Dalakassen dag 1

Så då var jag äntligen tillbaka här på bloggen och veckorna med matkassar har börjat! Jag är väldigt förväntansfull för vad som komma skall under dessa veckor men jag tror det kommer bli väldigt bra. Den första matkassen jag har valt att testa är Dalakassen (http://dalakassen.se/index.jsp) som är en lokal matkasse som levereras i dom större städerna runt om i Dalarna. Jag själv bor utanför leverans området men kunde leverera kassen till min mormors adress i Falun och själv hämta den där. Dalakassen ska ha ett stort tack för att dom varit så hjälpsamma då jag enbart ville beställa en kasse utan att påbörja någon prenumeration och dessutom var ute lite i sista minuten, men jag fick jätte bra hjälp och kände att dom verkligen jobbar för att hjälpa sina kunder. På Dalakassens meny för denna vecka så fanns detta:

-          Köttfärslimpa med rödbetskräm och råstekt potatis

-          Halstrad lax med pasta och vitsparris

-          Marinerad kyckling med ris och grönsallad

-          Smakrik korv med stuvad potatis + Ginodessert

-          Tacos al pastor

Jag har dock behövt skjuta lite på veckan så att jag gör rätterna från onsdag till söndag och dessutom göra om menyn p.g.a. besök under helgen med laktosintolerans. Här kommer i alla fall menyn som jag vänt på den så att ni vet i vilken ordning vad kommer upp på bloggen.

-          Köttfärslimpa med rödbetskräm och råstekt potatis

-          Smakrik korv med stuvad potatis + Ginodessert

-          Marinerad kyckling med ris och grönsallad

-          Tacos al pastor

-          Halstrad lax med pasta och vitsparris

Som ni här ser så började min vecka precis som det var planerat med Köttfärslimpa med rödbetskräm och råstekt potatis. Då recepten denna vecka inte finns på Dalakassens hemsida så får jag skriva ut dem här i bloggen. Här har ni i alla fall ingredienserna ni behöver till denna rätt:

Potatis 800 g

Röd lök 1 st

Köttfärs 600 g

Inlagda rödbetor 200 g

Kesella 10 % 1,5 dl

Broccoli ½ förp

Gräslök 1 förp

Soja, kinesisk (x)

Honung (x)

Smör (x)

Olja (x)

Salt (x)

Peppar (x)

Ingredienserna markerade med (x) är de basvaror som inte följer med i kassen utan som man oftast
har hemma själv och om inte då måste införskaffa. Här nedan följer receptet:

(40 minuter)
Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg 600 g köttfärs i en skål. Skala 1/2 röd lök och hacka den.

Blanda hackad lök, 2 msk soja, 1/2 msk honung, 1 tsk salt och 1 krm peppar med köttfärsen. Smörj en ugnssäker form med 1/2 msk olja. Forma färsen till en limpa och lägg den i formen. Lägg 1/2 msk smör ovanpå köttfärslimpan och ställ in den i ugnen.

Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter

Skala potatis och dela dem i cm stora kuber. Råstek potatisen i en stor stekgryta tillsammans med 1/2 msk smör och 1/2 msk olja. Salta och peppra. Rör om då och då.

Koka upp en kastrull med saltat vatten och lägg i broccoli från 1/2 förpackning. Låt koka någon minut. Häll av vattnet.

Mixa ca 200 g rödbetorna till en kräm tillsammans med 1,5 dl kesella och hackad gräslök från 1 förpackning.  Salta.

Servera köttfärslimpa, råstekt potatis, rödbetskräm och broccoli!

Jag tyckte att rätten var rolig att laga och inte alls svår men blev väldigt god! Det jag än så länge gillar mest med Dalakassen är att dom inte överdrivit så enormt i matkonsumtionen. I denna rätt fanns precis den mängd mat vi behövde för en måltid och vi slapp en väldig massa rester som jag klagat p dom tidigare veckorna. Här har ni i alla fall resultatet:

Senare idag kommer jag tillbaka med de smakrika korvarna med stuvad potatis + Ginodessert. Ha en fortsatt trevlig dag, på återseende
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0