Dalakassen dag 2

Hej igen, nu är jag tillbaka med dagens recept som är Smakrik korv med stuvad potatis + Ginodessert. Som jag skrev i tidigare inlägg så finns inte recepten på Dalakassens hemsida utan jag får skriva ut dem här. Här har ni i alla fall dagens ingredienser:

Trapper/Charolizo 500 g

Potatis 600 g

Gröna ärtor ½ förp

Broccoli ½ förp

Smör (x)

Vetemjöl (x)

Mjölk (x)

Salt (x)

Peppar (x)

 

Frysta hallon 250 g

Mörk choklad 70 %

 

Ingredienserna markerade med (x) är de basvaror som inte följer med i kassen utan som man oftast
har hemma själv och om inte då måste införskaffa. Här nedan följer receptet:

 

(25 minuter)

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala potatisen och dela den i mindre bitar. Koka den i lättsaltat vatten.

Lägg korven på ett ugnsgaller och stek den i ugn ca 15 minuter. OBS att receptet är beräknat på 5 korvar.

Sätt på en kastrull med lättsaltat vatten för att koka ärtor och broccoli i. Vänta med att lägga i dem.

När potatisen är mjuk, häll av vattnet, lägg potatisen på en tallrik vid sidan om. Gör stuvningen genom att smälta 1 msk  smör i kastrullen och vispa i 1 msk mjöl. Vispa i 4 dl mjölk och låt det sjuda någon minut. Smaka av med salt och peppar. Vänd i potatisen och låt allt bli varmt.

Lägg i ärtor och broccoli i det kokande vattnet och låt det koka upp.

Häll av grönsakerna och servera dem tillsammans med den ugnstekta korven och den stuvade potatisen.

Dessert: Slå av ugnen. Lägg hallonen i en ugnssäker form. Dela chokladen i små bitar och sprid den över hallonen. Låt stå i ugnen på eftervärme tills chokladen har smält.

Maten var väldigt enkel att laga och resultatet blev okej. Jag personligen är inte så förtjust i korv men den övriga familjen gillade rätten. Ginodesserten var super enkel och blev väldigt god, jag valde att servera den men lite vaniljglass vilket jag tyckte passade bra till dom varma bären. Såhär blev i alla fall resultaten:

Imorgon kommer jag tillbaka med ett nytt recept som heter så mycket som Marinerad kyckling med ris och grönsallad. Ha en fortsatt trevlig kväll!
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0