Veckans recept dag 5

Veckans sista recept är Tacotårta. Ett superroligt recept som ni hittar här: http://www.recept.nu/1.281512/recept.nu_redaktionen/smaratter_tillbehor/kyckling_fagel/tacotarta. Rätten kostade 298kr i inköp och här är ingredienserna:

Rätten tog lite tid att laga men det var det helt klart värt! Det var tacos på ett nytt och roligt sätt som helt klart kommer serveras här hemma igen. Denna rätt är dock ganska dyr men det är tacos i vanliga moment att laga samtidigt men det var inte alls svårt. Här har ni tårtan. (Bilden hade kunnat bli mycket snyggare om man tog den från ovansidan men valde denna bilden då man ser dom olika lagren!)

Då var det dags att summera Recept.nu´s veckans recept. Vid inköp av alla ingredienserna så misslyckades Recept.nu då det inte fanns någon inköpslista att använda sig av utan man fick sitta även här och skriva av alla recept och sedan lägga ihop dem till en inköpslista… Väl i affären gick det smärtfritt och vi kunde åka hem med all denna mat.

Då var det dags att kolla på den ekonomiska delen denna vecka här nedan ser vi att inköpskostnaden är lägre än totalkostnaden vilket är det vi varje vecka strävar efter att se.

Rätter

Priser

Anna & Ulrikas spagetti carbonara

142

Rigatoni m. Lövbiff & oregano

129

Gorgonzolarisotto

106

Ugnspannkaka med skinka

162

Tacotårta

298

Totalkostnad

837

Inköpskostnad

754,96

 

Inköpskostnaden

754,96

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

150,992

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

37,748

 

Kollar vi här ovan så ser vi att priset per portion ligger på ca 38 kr vilket inte är så farligt. Rent ekonomiska har recept.nu lyckats väldigt bra och jag tycker att dom får helt klart godkänt. Ser man på variations möjligheterna så fick man varje dag tre recept att välja på vilket jag tyckte var väldigt bra  men betyget dras tyvärr ner då inköpslistan inte ens existerade… Smakmässigt tycker jag inte att veckan förtjänar någon stjärna då jag inte tyckte att någon av rätterna förutom tacotårtan var något utöver det vanliga. Återigen var det dags att ta fram mitt lilla betygsystem.
Betygsystemet består som ni vet av tre kriterier: 
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak

Denna vecka får en av tre stjärnor

Detta inlägg skulle självklart ha lagts upp innan jul men av någon anledning så glömde jag helt bort att jag hade ett inlägg kvar och tog julledigt direkt!  Men nästa vecka är jag tillbaka och då är det dags att gå över matkassar. Meddelar så fort jag vet vilken av de tre kassarna jag kommer börja med men tilldess ha en fortsatt trevlig dag och vecka!
// Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0