Linas Matkasse dag 1

Så då var jag tillbaka än en gång och får börja med att be om ursäkt för att er överraskning aldrig kom men jag lovar att den kommer längre fram! Denna vecka är det Linas Matkasse som står på schemat.  Rätterna fick man själv välja i vilken ordning man ville göra dem och veckans första rätt blev Frittata med potatis, dillkeso och rotfruktschips.  Denna veckas recept finns inte heller på någon hemsida så jag får helt enkelt skriva ut hela receptet här:

Frittata med potatis, Dillkeso och Rotfruktschips

Svårighetsgrad: Medel
Ingredienser:

-          Broccoli

-          Dill

-          Gurka

-          Keso

-          Krispsallad

-          Potatis

-          Purjolök

-          Rotfruktschips

-          Röd snackpaprika

-          Ägg

-          Mjölk (H)

-          Olja (H)

-          Salt (H)

-          Svartpeppar (H)

1. Sätt ugnen på 225 grader med grillvärme.

2. Skala och skiva 1/3 purjolök och 500g potatis i tunna skivor. Dela 250g broccoli i små buketter och skiva stammen tunt.

3. Hetta upp 2 msk olja i en stekpanna som tål ugnsvärme. Stek lök, potatis och broccoliskivor (ej buketterna) i  10-12 minuter, tills potatisen börjar bli mjuk. Tillsätt broccolibuketterna och fräs ytterligare några minuter.

4. Under tiden: Finhacka purjolök, ca 2 msk. Blanda purjolök med 250g keso och rör ner 15g dill (½ pkt). Ställ kallt till servering.

5. Vispa ihop 6 ägg, 1 dl mjölk och 250g keso(½ burk) i en bunke och tillsätt ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar.

6. Häll äggsmeten över potatisen och grönsakerna i stekpannan. Skaka pannan och fördela allt jämnt. Sätt in pannan mitt i ugnen och grädda tills äggsmeten har stelnat och fått fin färg, ca 10-15 minuter.

7. Gör en sallad av ½ gurka, 1 röd snackpaprika och ½ krispsallad.

8. Lägg upp 1 påse rotfruktschips i en skål. Servera frittatan med rotfruktschips, dillkeso och sallad.

Tips! Om du inte har en stekpanna som tål ugnsvärme, använd en paj- eller gratängform istället!

Jag tyckte att denna rätt var rätt enkel att laga och gick relativt fort. Dock är jag inte alls så impad av resultatet… Detta var verkligen inte en rätt som jag kommer gå och längta efter att varken göra eller äta igen. Det jag möjligen kommer göra är att göra om rätten och ändra på receptet så att det blir bra mycket roligare. Här kommer i alla fall resultatet:

Nästa recept som kommer upp här i bloggen är Spättafilé i citron- och persiljesås med potatis. Ha det bäst tills vi hörs igen!
//Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0