Linas Matkasse dag 5

Fredagens och Lina’s matkasses sista måltid bestod av hjortfärsbiffar med jordärtskockspuré och rostade rotfrukter och receptet hittar ni här:

Hjortfärsbiffar med Jordärtskockspuré och Rostade Rotfrukter

Svårighetsgrad: Tuff

 

Ingredienser:

-          Grädde

-          Hjortfärs

-          Jordärtskockor

-          Morötter

-          Persilja

-          Persiljerot

-          Potatis

-          Mjölk (H)

-          Olja (H)

-          Salt (H)

-          Ströbröd (H)

-          Svartpeppar (H)

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala ca 500g jordärtskockor och lägg dem direkt i en kastrull med vatten. Tillsätt lite salt och koka dem mjuka.

3. Skala 300g morötter och 250g persiljerot och skär i långa klyftor.  Skär 500g potatis i klyftor. Lägg allt i en långpanna. Ringla över lite olja och strö över lite salt. Rosta mitt i ugnen i ca 30 minuter.

4. Blanda i en bunke: ½ dl grädde, 1 dl mjölk, 2 msk ströbröd, 15g persilja (½ ask), ¾ tsk salt och 2 krm svartpeppar. Tillsätt ca 500g hjortfärs och blanda väl. Forma färsen till 8 biffar.

5. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek biffarna på medelvärme några minuter på varje sida. Häll ner 2 dl vatten i pannan mot slutet och låt koka ihop till en sky.

6. Häll av kokvattnet från jordärtskockorna och mixa dem till en slät puré med stavmixer. Tillsätt ½ dl grädde och 1 krm salt.

7. Servera biffarna med skysås, ugnsrostade rotsaker och jordärtskockspuré.

Denna middag var markerad som ett tufft recept och för familjer som inte lagat så mycket mat tidigare så hade det säkert blivit ganska avancerat att tillaga men jag tyckte inte att det var så svårt. Dock var det tidskrävande att tillaga och en del moment att hålla i huvudet samtidigt. Smakerna var bra och måltiden i det stora hela smakade bra dock så var det väldigt svårt att få till rotfrukterna i ugnen utan att de brändes. Här nedan ser ni resultatet:

Då så mina vänner var det dags att summera hela veckan. Jag är uppriktigt irriterad på Linas matkasse! Jag gillar inte att vara arg och blir det väldigt sällan på saker som mailkonversationer men i det här fallet så blev jag riktigt irriterad dock märkte inte Linas matkasse av det så mycket men jag tar ut irritationen på att skriva hur dåliga dom var och genom att aldrig själv eller låta någon bekant köpa deras kasse! Jag skickade nämligen samma mail till Linas matkasse som jag skickade till alla tre kassarna jag ville prova på med de små ändringar som vilken vecka jag ville ha dom och vad jag sökte för kasse. Här nedan kan ni läsa mitt mail till Linas matkasse:

 

”Hej! Mitt namn är Alexandra  von Matérn. Jag tar kontakt med er p.g.a. mitt projektarbete under sista året av min gymnasieutbildning. Jag läser samhäll med inriktning ekonomi och driver som projektarbete en matblogg under namnet Alexandras Matäventyr, http://alexandrasmataventyr.blogg.se/ .

Mitt projekt går ut på att jag under 10 veckor ska följa olika färdigplanerade veckomenyer och sedan utvärdera den bl.a. ekonomiskt. Nu de tre sista veckorna ska ja prova på tre olika matkassar och är väldigt intresserad av att få prova på just er matkasse. Eftersom jag bara ska följa varje företags veckomeny 1 vecka i taget är jag inte intresserad av att påbörja någon prenumeration utan är intresserad av en smidigare lösning där jag kan beställa enbart en kasse. Om jag har förstått det hela rätt så levererar ni matkassarna ojämna veckor och jag är då intresserad av få er matkasse vecka 5 om detta är möjligt?

Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med hur jag enklast går till väga för att kunna beställa er matkasse.
Tack på förhand!


Alexandra Dubois von Matérn
[email protected]

 

Strax efter att jag skickat iväg detta mail så fick jag detta svarsmail som en bekräftelse på att mitt mail kommit fram:

 

”Tack för ditt mail!

Vi kommer att besvara det så snart vi har möjlighet.
På vår hemsida har vi samlat svar på de flesta vanligt förekommande
frågor, om du vill få svar direkt kan du titta på:
http://www.linasmatkasse.se/faq

Vi önskar dig en fortsatt bra dag!

Mvh
Linas Matkasse”

 

Som jag skrev i mitt mail så ville jag ha deras matkasse vecka 5 och väntade därför på svar så snart som möjligt men jag väntade och väntade utan att få något svar alls!! Vecka 5 kom och inget svar hade kommit… Då gick jag själv in och försökte beställa en kasse eftersom att jag behövde avsluta mitt projekt denna termin. När jag gjorde detta så fick jag påbörja en prenumeration vilket var precis det jag inte ville. Några dagar efter att jag gjort min beställning och manuellt tagit bort kommande leveranser för att inte riskera att min mormor helt plötsligt står där med en ny kasse som jag inte kommer och hämtar (Skrev i förra veckans summering varför min mormor blivit inblandad) fick jag ett nytt mail från Linas matkasse som såg ut såhär:

 

”Hej!

 

Tack för att du valt Linas Matkasse som leverantör av mat hem till dörren!

 

Vi har noterat att det namn (------ von Matérn) ni uppgett för prenumerationen vid registreringen inte stämmer med personnumrets namn (Alexandra von Matern). Vi vill gärna att allting blir korrekt i vårt system och ber er därför snarast att återkomma till oss i vändande mail med korrekta namn- och personnummeruppgifter som ska gälla för prenumerationen (personnumrets namn måste stämma överens med det namn som står för prenumerationen).

 

Senast torsdag kl. 12.00 den här veckan behöver vi få svar från er – i annat fall tvingas vi avboka er registrering tills vi får korrekta uppgifter och er första matkasse kommer därmed att försenas.

 

Svarar du/ni från annan mailadress, vänligen uppge ärendenummer (118373).

 

Med vänlig hälsning,

Linas Matkasse”

 

Direkt när jag fick detta mail så svarade jag dom med detta mail:

”Hej!

Jag förstår att det kan ha sett konstigt ut när namn och personnummer inte stämde överrens men det är p.g.a. att ------ von Matérn är min mormor och jag vill ha kassen levererad till hennes adress, ************, 791 52 FALUN men prenumerationen ska stå på mig Alexandra von Matérn 93****-****. Detta är p.g.a. att jag bor utanför leveransområdet och därför ska hämta kassen hos min mormor.

Detta strul har dessutom kommit av att jag för flera veckor sedan mailat er på Linas matkasse och bett om råd för hur jag enklast skulle göra denna beställning men inte fått något svar... Anledningen till att jag skrev till er om hjälp var för att jag håller på med mitt projektarbete på gymnasiet som går ut på att jag under tio veckor ska testa olika färdigplanerade veckomenyer varav tre är matkassar. Efter detta ska jag i min blogg ( http://alexandrasmataventyr.blogg.se/ ) recensera varje vecka och skriva vad jag tycket om allt från pris, smak, service och förståeliga hemsidor. I och med detta så behöver jag endast en kasse och ville egentligen inte påbörja någon prenumeration... Jag skrev till er vecka tre med en förfrågan om hur jag enklast skulle kunna beställa endast en kasse till vecka fem men fick inget svar och har därför nu beställt en kasse till vecka sju och sedan manuellt avbokat alla kassar dom kommande veckorna. Hoppas på att efter det kunna gå in och utan problem kunna avsluta min prenumeration.

Med vänlig hälsning

Alexandra von Matérn”

Redan här blev jag lite irriterad men tänkte att ett fel kan alla göra och hoppades bara på att dom skulle vara villiga att hjälpa mig. Svaret jag fick på detta var såg ut såhär:

 

”Hej Alexandra!

Vilket bra projekt du genomför! Hoppas det kommer att gå bra för dig.

Vi har sökt igenom hela vår mailinbox efter ditt mail, men det finns inget sådant (vi sökte på den adress du skickar från nu).

I vilket fall, vi skriver helt enkelt ditt namn för registreringen, och du får hem en matkasse till ------´s adress och därefter ingen fler. Vi avslutar strax prenumerationen och en mailbekräftelse kommer att skickas till dig om detta.

Lycka till!

Mvh
Linas Matkasse”

 

Ja jättetack Linas matkasse för att ni nu äntligen gjorde de jag bad er om för flera, flera veckor sedan men att ni har mage att dessutom säga att jag inte mailat er det är bara så fel!! Jag har skickat alla mail från samma mailadress och fick dessutom en bekräftelse på att det kommit fram så då verkar det dumt att inte bara erkänna att ni har gjort fel…!

 

Men men nog om detta det är dom som förlorade på det inte jag, nu går vi vidare med summeringen tycker jag. Här nedan kan ni se den ekonomiska sammanställningen av denna vecka och jag tycker att den översta ser rätt bra ut men det var till kampanj priset som man fick vid första kassen man beställde. Uträkningen nedanför är på ordinarie priset och den ser inte lika bra ut.. Framför allt eftersom jag inte tycker att jag har fått det jag har betalat för. Såg dessutom idag att det från och med den 18/3 kommer att höja originalkassens pris med 20 kronor till 769.

Linas Matkasse

Inköpskostnaden

499

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

99,8

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

24,95

 

Här ovan ser vi den

Inköpskostnaden

749

delat på 5 dagar

5

1 middagskostnad

149,8

delat på 4 personer

4

Ca kostnaden per portion

37,45

 

Då var det dags att lägga den sista recensionen av denna kasse och jag kan inte säga att jag hittar något som är superbra… Smakerna passade min familj ganska bra men hade vi barn bara varit lite yngre så hade vi troligen dissat hela menyn… Priset är enligt mig för högt och ja deras meny var rätt bra tryckt men fanns inte att hitta tidigare på någon hemsida och recepten var inte alltid helt förståeliga… Deras service tror jag inte ens jag behöver skriva något mer om.

Då var det bara kvar att ta fram mitt lilla betygssystem:
1, Pris
2, Variationsmöjligheter
3, Smak

Denna vecka från 0 av 3 stjärnor:

Detta kan verka hårt men jämför jag dom med allt annat jag gjort under detta projekt så var detta sämst över lag då jag inte fick någon positiv energi av denna vecka alls. Med tanke på att Linas matkasse varit först och störst på denna variant av matkassar, var mina förväntningar högt ställda.  Rent konkret kan jag säga att prisstjärnan inte kan utdelas pga av det höga priset för kassen jämfört med innehåll. Det var mycket som skulle finnas hemma om man jämförde med andra veckor. Variationsstjärnan  gick bort pga att det inte fanns några tips på laktos och gluten varianter. Smakstjärnan rök då maten denna vecka var lite väl udda för en normalmatvecka i en ”normfamilj”.  Kamutvete 2ggr på en vecka, chèvre och pepparrot var smaker som blev för mycket inom loppet av en vecka. (Tilläggas bör att Linas matkasse har sedan testveckan utökats med flera olika varianter av kassar, men också höjt priset)

Nästa vecka är det Ica’s inspirationskasse som står på schemat och det ser jag både fram emot men ändå inte då det är min sista vecka av detta projekt. Ha en fortsatt trevlig dag!
//Alexandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0